De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een boete van 40.000 euro opgelegd aan Coolblue voor het onrechtmatig verwerken van persoonsgegevens in 2020. Het bedrijf verzamelde destijds via cookies persoonsgegevens van bezoekers van de webshop, zonder dat die daar expliciet mee akkoord waren gegaan. Coolblue ging er automatisch van uit dat bezoekers ermee instemden. Dat mag niet.
Coolblue had voor het verzamelen van persoonsgegevens via cookies expliciete toestemming van bezoekers moeten hebben. Dat betekent dat mensen hier actief voor moeten kiezen. Bij Coolblue was dit niet het geval. In de cookieverklaring gaf het bedrijf aan dat het ervan uitging dat bezoekers akkoord waren. Daarnaast had Coolblue de vakjes voor toestemming voor het gebruik van cookies vooraf aangevinkt. Dit is in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Gelegenheid om orde op zaken te stellen
Eind 2019 is de AP een onderzoek gestart naar websites, waaronder Coolblue.nl, om te toetsen of zij voldoen aan de regels die gelden rond cookies. De AP bekeek of die websites op de juiste manier toestemming vroegen.
Na een bezoek aan Coolblue.nl heeft de AP Coolblue in november 2019 een brief gestuurd, omdat het bedrijf het beleid op dit vlak niet op orde had. In april en mei 2020 constateerde de AP dat de werkwijze van Coolblue nog steeds niet in orde was. Toen startte de AP een onderzoek. In juni 2020 bleek dat Coolblue haar werkwijze al had aangepast.
AP controleert vaker op cookies
Veel mensen ergeren zich aan websites die cookies gebruiken zonder toestemming, of misleidende cookiebanners waarbij het bezoekers erg moeilijk wordt gemaakt om ‘nee’ te zeggen. De AP controleert sinds 2024 extra of websites op de juiste manier toestemming vragen voor cookies.
Vuistregels voor heldere cookiebanners
Naast extra handhaving op de regels, geeft de AP meer voorlichting over cookiebanners. Om organisaties te helpen om te voldoen aan de wet, stelde de AP een aantal vuistregels op, met heldere voorbeelden van hoe het wel én niet moet.
Voorlichtingscampagne
Tot slot is de AP een ‘cookiecampagne’ gestart. Met de campagne roept de AP organisaties op hun cookiebeleid onder de loep te nemen. Ook wil de AP met de campagne mensen bewust maken van de impact die cookies op hun privacy hebben. Op de website van de AP staat veel informatie over cookies en welke maatregelen mensen kunnen nemen om hun privacy te beschermen tegen cookies.