ZOETERMEER/DEN HAAG – De huidige modelovereenkomst voor goederenvervoer zou maar geldig zijn tot 15 oktober 2025. Dit zorgde voor veel onrust bij zowel zzp’ers (eigen rijders) als hun opdrachtgevers, vooral omdat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 weer streng gaat controleren op schijnzelfstandigheid. TLN heeft daarom gepleit voor een verlenging van de modelovereenkomst, omdat deze regeling goed werkt voor de transportsector.
Verlenging tot 31 december 2029
Een motie van staatssecretaris Van Oostenbruggen, gesteund door de VVD en SGP, heeft dit probleem opgelost. Alle goedgekeurde modelovereenkomsten worden automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Dit betekent dat bedrijven en zelfstandigen zonder zorgen kunnen blijven werken volgens de modelovereenkomst. Als de afspraken uit de modelovereenkomst in de praktijk worden nageleefd, hoeven opdrachtgevers geen loonheffingen te betalen.
Vanaf 1 januari 2030 kan de modelovereenkomst nog steeds gebruikt worden, maar vervalt de vrijstelling van loonheffingen.
Wat doet TLN verder?
TLN blijft in gesprek met de Belastingdienst om meer duidelijkheid te krijgen over de regels rond schijnzelfstandigheid. Zo willen we helderheid over wanneer een zzp’er écht zelfstandig is en wanneer niet. Dit is belangrijk, omdat de overheid weer wil gaan handhaven om schijnzelfstandigheid te bestrijden, eerlijke concurrentie te bevorderen en het sociale zekerheidssysteem te beschermen.
Overgangsperiode van één jaar
Vanaf 2025 start de handhaving, maar er geldt een overgangsperiode van één jaar. In deze periode krijgen bedrijven en werkenden geen boete als ze kunnen aantonen dat ze stappen zetten om schijnzelfstandigheid te voorkomen.
Met deze verlenging tot eind 2029 is er voorlopig duidelijkheid en rust voor de transportsector. TLN blijft zich inzetten voor praktische oplossingen en duidelijke regels.