DEN HAAG – Eenduidige werkinstructies zijn nodig om een loods veilig aan boord van een zeeschip te zetten. De Onderzoeksraad vraagt om extra aandacht voor de veiligheidsrisico’s bij het overzetten van loodsen naar en van zeeschepen. Om deze risico’s zo goed mogelijk te beheersen, is het essentieel dat het Loodswezen de varende dienst en de registerloodsen altijd op precies dezelfde manier hierover instrueert.
Dit blijkt uit de opvolgingsnotitie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Met de notitie beoordeelt de Onderzoeksraad de reactie van de partijen op de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport ‘Fataal ongeval met Loodstender’.
Chris van Dam, voorzitter: ‘Het is en het blijft mensenwerk, en daarom hameren we ook zo op eenduidige veiligheidsinstructies om veiligheidswinst te boeken. Gelukkig zien we dat het Loodswezen verbeterslagen heeft gemaakt om loodsen veiliger naar zeeschepen over te zetten. Zo is de onderlinge communicatie tussen het Loodswezen en de loodsen verbeterd en zijn partijen actief aan de slag om te leren van praktijkervaringen.’
Het voorval in het kort
Op 30 maart 2023 wilde de Nederlandse loodstender Lacerta een loods aan boord zetten van het zeeschip Wilson Monsoon. Bij het langszij komen raakte een bemanningslid van de loodstender bekneld tussen de loodsboot en het zeeschip. Het bemanningslid overleefde de beknelling niet.
Uit het onderzoek van de Onderzoeksraad kwam naar voren dat de voorgeschreven methodes om een loodstender langszij een zeeschip te brengen, in de praktijk niet altijd gebruikt kunnen worden. De bemanning van een loodstender is vaak aangewezen op eigen kennis en ervaring doordat er zoveel verschillende scheepsvormen en omstandigheden zijn. Daarnaast hebben registerloodsen en de varende dienst andere werkinstructies terwijl deze partijen nauw samenwerken.