DEN HAAG – Uit onderzoek van de ACM blijkt dat energieleverancier HollandsStroom (eerder handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij, oftewel HEM) niet meer in staat is om op een betrouwbare manier energie te leveren.
HEM heeft de inkoop van gas voor de maand december niet goed geregeld en heeft onvoldoende financiële middelen om openstaande rekeningen te voldoen. Daarom trekt de ACM de vergunningen van HEM per direct in.
De ACM zorgt er voor dat alle 13.500 klanten van HEM gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en vanzelf een nieuw contract krijgen van een nieuwe leverancier. De ontstane situatie kan wel financiële gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor klanten die nog geld tegoed hebben van HEM.
Eerder optreden tegen HEM
De ACM heeft HEM eerder dit jaar een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd voor misleidende verkoop van energiecontracten. Daarnaast heeft de ACM opgetreden tegen onredelijk hoge tarieven van HEM. In april 2024 heeft HEM bindende toezeggingen gedaan aan de ACM. Klanten van HEM konden daardoor zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. Klanten konden er ook voor kiezen om klant te blijven tegen lagere tarieven.
Door deze toezegging hebben veel klanten en oud-klanten van HEM nog geld tegoed van het bedrijf. HEM heeft toegezegd alle oud-klanten die daar recht op hebben vóór 1 januari 2025 hun geld terug te geven. Klanten die besloten om klant te blijven zouden hun geld terugkrijgen via hun jaarafrekening.
De ACM heeft nauwlettend gecontroleerd of HEM zich aan de toezegging hield en heeft daarvoor meerdere keren informatie gevorderd en verschillende bedrijfsbezoeken afgelegd. Doel hierbij was om te zorgen dat HEM de toezegging om klanten hun geld terug te betalen na zou komen. De ACM heeft in oktober een nieuwsbericht met een advies voor klanten van HEM gepubliceerd. De rechter heeft vervolgens bepaald dat de ACM dit advies niet zo mocht publiceren.
Omdat de ACM aanwijzingen had dat de toezegging van HEM aan haar klanten in gevaar kwam heeft de ACM op 5 december 2024 weer een bedrijfsbezoek uitgevoerd bij HEM. Hieruit bleek dat HEM acute en ernstige financiële problemen heeft. Daardoor is het niet realistisch nog aan te nemen dat klanten hun compensatie voor te hoge tarieven of onterecht betaalde opzegvergoedingen ontvangen. Bij het bedrijfsbezoek bleek ook dat HEM de inkoop van gas met ingang van 1 december niet goed heeft geregeld. De kosten hiervan komen bij de netbeheerders terecht. Hierdoor zullen de tarieven stijgen van de netbeheerders waardoor al hun klanten meer gaan betalen. Hoe langer deze situatie duurt, hoe hoger de kosten. Daarom heeft de ACM besloten de vergunningen per direct in te trekken.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “We hebben in april de toezegging van HEM geaccepteerd omdat we er zo voor konden zorgen dat klanten hun contract bij HEM kosteloos konden opzeggen. Daarna hebben we scherp in de gaten gehouden of HEM zich aan de toezegging zou houden. HEM heeft daar alle gelegenheid voor gehad, maar we zien dat het bedrijf nu veel schuldeisers heeft en dat het niet realistisch is om te denken dat klanten hun geld nog terugkrijgen. Dat is slecht nieuws voor klanten die hier wel op hadden gerekend. Direct intrekken van de vergunning is onvermijdelijk om verdere schade te voorkomen.”
Hoe gaat het verder
Omdat HEM geen vergunningen meer heeft om gas en elektriciteit te leveren aan consumenten en andere kleinverbruikers volgt de ACM een procedure die er voor zorgt dat klanten gewoon gas en elektriciteit blijven ontvangen en worden overgezet naar een andere leverancier. Deze procedure is geregeld in de Elektriciteitswet en de Gaswet.
HEM krijgt een aantal dagen de tijd om het klantenbestand aan een andere leverancier te verkopen. De ACM heeft van HEM begrepen dat HEM hierover al in gesprek is met een andere leverancier. Als de klanten door een andere leverancier worden overgenomen zal de ACM toetsen of deze leveranciers voldoet aan de voorwaarden voor betrouwbare levering. Als het HEM niet lukt om het klantenbestand door 1 leverancier over te laten nemen worden alle klanten verdeeld over alle andere leveranciers. Tijdens deze overgangsperiode, die maximaal tot 20 december 2024 duurt, kunnen klanten niet zelf overstappen.
Klanten krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun energiecontract en hoeven hier nu niets voor te doen. Als klanten zijn overgezet naar een nieuwe leverancier kunnen zij kiezen om bij hun nieuwe leverancier te blijven of om alsnog over te stappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.
Klanten kunnen met vragen contact opnemen met HEM. Als HEM telefonisch niet meer bereikbaar is, adviseert de ACM klanten de website van ACM ConsuWijzer in de gaten te houden. Het bericht op ACM ConsuWijzer wordt aangevuld zodra er meer informatie is. Het is mogelijk dat HEM na het intrekken van de vergunningen failliet gaat. In dat geval kunnen klanten die nog geld tegoed hebben van het bedrijf zich melden bij de curator.