NEURENBERG – MAN Truck & Bus maakt in hoog tempo de stap naar elektromobiliteit: na slechts één jaar is het hoogste punt van de bouw van de nieuwe accufabriek in Neurenberg bereikt. Daarmee mag het pannenbier worden aangebroken. Deze mijlpaal volgt op de aflevering van de allereerste MAN eTruck, enkele weken geleden.
Al vanaf april 2025 zullen in Neurenberg hoogvoltage-accu’s in grote aantallen worden geproduceerd met behulp van de modernste productiemethoden, op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter. Dit levert bijna 350 nieuwe banen op die toekomstbestendig zijn. MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die zijn eigen serieproductie van accupakketten faciliteert.
Met de nieuwbouw is, inclusief de investeringen in logistiek, infrastructuur, gebouwen en productiefaciliteiten, een bedrag van ongeveer 100 miljoen euro gemoeid.
De spreekwoordelijke pannenbier-ceremonie werd bijgewoond door onder meer minister-president Markus Söder van de deelstaat Beieren, burgemeester Marcus König van Neurenberg, MAN Truck & Bus CEO Alexander Vlaskamp en Markus Wansch, voorzitter van de ondernemingsraad van de vestiging van MAN in Neurenberg, aanwezig.
Alexander Vlaskamp: “De aandrijvingen van de toekomst zien het levenslicht in Neurenberg. We ontwikkelen hier niet alleen batterijen, daarnaast beginnen we over een paar maanden met de massaproductie ervan, met behulp van de nieuwste technologieën. Het bereiken van het hoogste punt is een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf in de EV-transitie. En het is ook een duidelijk engagement van MAN wat betreft de keuze voor Beieren en Duitsland als vestigingsplaats. Dit is mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking tussen ons bedrijf, onze ondernemingsraad en de Beierse politici.”
Momenteel worden de accupakketten voor de volledig elektrische voertuigen van MAN al in kleine series geproduceerd in de fabriek in Neurenberg. Met de start van de productie van grote series zal de productieruimte voor kleine series geleidelijk worden omgebouwd voor de ontwikkeling van de volgende generatie batterijen en de reconditionering van batterijen. Vanaf april 2025 worden de geleverde modules in grote series in zogeheten batterijlagen geplaatst. Deze worden op elkaar gestapeld om samen het accupakket te vormen en worden vervolgens grondig getest.
Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter worden meer dan 50 handmatige en geautomatiseerde assemblagestations en zeven testbanken voor de kwaliteitsborging geïnstalleerd. De plaatsing van de eerste productiesystemen is al begonnen. Vanaf april 2025 zullen er in de eerste fase maximaal 50.000 batterijen per jaar worden gebouwd. Afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt, wordt deze capaciteit richting 2030 uitgebreid tot 100.000 hoogvoltagebatterijen per jaar. Met een hoogte van meer dan 35 meter is het nieuwe gebouw het hoogste productiegebouw op het complex in Neurenberg.
Ingo Essel, hoofd van de MAN-fabriek in Neurenberg: “De overstap naar elektromobiliteit is een beslissende stap in de toekomst voor onze fabriek. We beschikken over tientallen jaren expertise wat betreft de ontwikkeling en productie van motoren en zijn nu ook ideaal gepositioneerd om ons te vestigen als centre of excellence op het vlak van alternatieve aandrijftechnologieën.”