AMSTERDAM – Onlinebetaalsysteem iDEAL heeft dit jaar op Black Friday minder betalingen verwerkt dan het record van vorig jaar. Volgens iDEAL ging het om 5,82 miljoen betalingstransacties. Dat waren er een jaar terug nog 7,13 miljoen. Het is voor het eerst sinds 2016 dat er een afname van het aantal betalingen te zien is op Black Friday via iDEAL.
Die daling is te verklaren doordat er juist in de week voorafgaand aan het uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesfestijn flink meer werd gekocht met behulp van iDEAL dan vorig jaar. Consumenten gingen dus al eerder op jacht naar koopjes, zonder daarbij te wachten op Black Friday.
Volgens iDEAL werden in de periode van vrijdag 22 november tot en met de donderdag in totaal 36,25 miljoen betalingen verwerkt. Dat is een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Diversiteit
“Black Friday is al lang niet meer alleen een piekdag”, zegt Amos Kater van Currence iDEAL. “Consumenten spreiden hun aankopen steeds meer over de hele week, en dat zien we duidelijk terug in de cijfers. Ook de diversiteit van het aanbod speelt hierin een grote rol: kortingen gelden niet alleen voor elektronica, maar ook voor witgoed, kleding en entertainment. Hierdoor wordt de impact van deze kortingsweek op de onlinebetaalmarkt elk jaar groter.”
Op maandag 25 november was het de drukste dag op iDEAL, met 5,92 miljoen betalingen. Volgens iDEAL spelen daarbij ook de salarisuitbetalingen van veel mensen een belangrijke rol, omdat ze meteen geld gingen uitgeven.
Het is nu uitkijken naar Cyber Monday, aanstaande maandag, waarbij vooral webwinkels met kortingsacties komen. Vorig jaar werden via iDEAL op Cyber Monday ruim 5,1 miljoen betalingen gedaan. Ook in het weekend tussen Black Friday en Cyber Monday gaan veel mensen op zoek naar koopjes in aanloop naar het feestdagenseizoen.