SINGAPORE – A.P. Møller-Maersk (Maersk) heeft donderdag de aankomst gevierd van haar nieuwste dual-fuel methanol containerschip in Singapore, als onderdeel van haar eerste reis van Azië naar Europa. Het schip, genaamd “A.P. Møller” ter ere van Arnold Peter Møller, oprichter van Maersk, is het negende schip in de Maersk-vloot dat op methanol kan varen.
Mevrouw Chan Su-Shan, echtgenote van de CEO van Temasek Holdings in Singapore, is de doopmoeder van de “A.P. Møller”. De naamgevingsceremonie werd geleid door Robert Uggla, voorzitter van de Raad van Bestuur van Maersk, en werd bijgewoond door onder andere Murali Pillai (Minister van Staat voor Wetgeving en Transport), Dilhan Pillay Sandrasegara (CEO van Temasek), Ong Kim Pong (CEO van PSA Group), Teo Eng Dih (CEO van de Maritime and Port Authority of Singapore, MPA), evenals vertegenwoordigers van de overheid, klanten en medewerkers van Maersk.
Belangrijke stap richting verduurzaming van de maritieme industrie
De komst van de “A.P. Møller” benadrukt niet alleen technologische vooruitgang in de scheepvaart, maar ook de inzet voor het verminderen van broeikasgasemissies. Minister Murali Pillai verklaarde: “Vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om de maritieme sector te verduurzamen. Samen met Maersk werken we aan oplossingen om uitstoot te verminderen en Singapore te positioneren als een koploper in nieuwe maritieme brandstoffen.”
De “A.P. Møller” maakt deel uit van een serie van 18 grote dual-fuel methanol schepen die in 2024 en 2025 worden geleverd. Gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, heeft het schip een capaciteit van 16.592 standaardcontainers (TEU). In 2024 zijn al zeven van deze schepen aan de Maersk-vloot toegevoegd.
Bijdrage aan decarbonisatie
Volgens Ditlev Blicher, President Asia Pacific bij Maersk, speelt Singapore een cruciale rol in de energietransitie van de scheepvaartsector: “Met de lancering van dit schip benadrukken we onze toewijding aan decarbonisatie in deze regio. We werken samen met overheden, waaronder Singapore, om de adoptie van duurzame brandstoffen te bevorderen. Onze ECO Delivery-oplossingen winnen steeds meer aan populariteit bij klanten.”
Maersk pleit bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor regelgeving die de prijsverschillen tussen fossiele brandstoffen en schonere alternatieven overbrugt, zodat emissiearm transport een aantrekkelijke en concurrerende keuze wordt.
Methanol als duurzame maritieme brandstof
In juli 2023 vond in Singapore de eerste ship-to-containership methanolbunkering plaats voor de Laura Maersk. Deze primeur werd mogelijk gemaakt door de steun van de MPA en markeert Singapore’s ambitie om methanol op grote schaal te leveren.
De levering van deze dual-fuel schepen is een belangrijke pijler in Maersk’s doel om in 2040 netto nul broeikasgasemissies te bereiken. Methanol met een lagere uitstoot kan de broeikasgasemissies met minimaal 65% reduceren in vergelijking met conventionele fossiele brandstoffen zoals bunkerolie, afhankelijk van de herkomst en het productieproces.