GOUDA – ProRail heeft de realisatie van het toekomstbestendige treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) tussen Kijfhoek en de Belgische grens gegund aan de combinatie Strukton-BAM Infra Nederland.
Tijdens het meerjarige project zorgen Strukton en BAM naast de implementatie van ERTMS voor de aanleg van assentellers en de realisatie van een toekomstbestendig voedingssysteem. De bouwwerkzaamheden starten eind 2025 en lopen door tot en met 2028. Voorafgaand aan de ingebruikname in 2030 vinden er in 2029 tests plaats om de hoogste veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen.
Het digitale spoorplatform van de toekomst
ERTMS is de Europese standaard voor treinbeveiliging en verkeersmanagement. ProRail vervangt de komende jaren het huidige analoge treinbeveiligingssysteem ATB door het digitale spoorplatform ERTMS. Met ERTMS rijden treinen in de toekomst veilig en sneller, waardoor er meer treinen kunnen worden ingezet. Ook maakt het Europees treinverkeer makkelijker.
Langjarige voorbereiding
De overgang naar ERTMS is omvangrijk. Het vraagt aanpassing van IT-systemen en er zijn nieuwe componenten nodig die nog in ontwikkeling zijn. Bovendien moeten in Nederland in totaal zo’n vijftigduizend balises en meer dan twintigduizend assentellers gemonteerd worden in de treinbaan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail in 2019 opdracht gegeven het programma ERTMS te realiseren. Ook is ProRail verantwoordelijk voor de ombouw van de infrastructuur.
Om de uitrol van ERTMS te versnellen is ProRail met de Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS (ASAP ERTMS) op zoek gegaan naar innovatieve oplossingen. Vanuit die aanbesteding zijn onder meer de trackbot (een robot die fysiek zwaar, repetitief montagewerk overneemt van monteurs) en de Reality-tool (digital twin) ontwikkeld.
Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland: “Robotisering en digitalisering helpen de spoorsector om het specialistische vakmanschap te behouden in een krappe arbeidsmarkt. Het is onze overtuiging dat deze technische innovaties de oplossing zijn om onze vakmensen te binden en de nieuwe generatie vakmensen te boeien om in onze sector aan de slag te gaan. Het is geweldig nieuws voor ons en natuurlijk onze sector dat wij nu aan de slag mogen met de oplossingen die we vanuit deze overtuiging en met steun vanuit de Europese Unie en ProRail hebben kunnen ontwikkelen. En dat meteen in het eerste grote contract in de uitrol van ERTMS.”
Michel van den Munckhof, directeur bij BAM Infra Nederland: “De invoering van ERTMS is een enorme stap vooruit voor het Nederlandse spoor. De innovatieve trackbot die Strukton hiervoor samen met ProRail en partners heeft ontwikkeld is van grote waarde bij dit project. BAM is er trots op dat we daaraan onze expertise van digitalisering en automatisering van benodigde werkprocessen kunnen toevoegen, wat bij een project van deze omvang cruciaal is. De robot neemt het repeterende en fysiek zware handwerk dat in de spoorbaan gedaan moet worden over en ook daar hecht BAM grote waarde aan. We kijken ernaar uit om met dit project als één van de eersten, ERTMS van de tekentafel naar realisatie te kunnen brengen en daarmee bij te dragen aan het toekomstbestendig maken van het Nederlandse spoor.”
Tracé Kijfhoek – Belgische grens
In het eerste kwartaal van 2025 starten Strukton en BAM samen met ProRail en de Kennisalliantie met de voorbereidende werkzaamheden en het ontwerp. De realisatiewerkzaamheden op het ruim vijftig kilometer tellende traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan naar verwachting eind 2025 van start en lopen door tot en met 2028.
Om de hoogste veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen staat 2029 in het teken van testen. Na de ingebruikname van ERTMS in 2030 gaan Strukton en BAM aan de slag met het amoveren van het huidige analoge treinbeveiligingssysteem.