GERLINGEN – Het Duitse industrieconcern Bosch gaat nog meer banen schrappen in verband met de malaise in de Europese auto-industrie. In totaal komen er de komende jaren nog eens 5500 arbeidsplaatsen te vervallen bij het bedrijf, waarvan 3800 in eigen land.
Dat banenverlies valt voor een groot deel bij de tak die zich bezighoudt met software voor auto’s rond bijvoorbeeld rijhulpsystemen en zelfrijdende technologie. Daar komen wereldwijd 3500 arbeidsplaatsen te vervallen, waarvan de helft in Duitsland. Ook bij de divisies voor elektrisch rijden en besturingssystemen voor auto’s en vrachtwagens gaat het mes in het personeelsbestand.
Bosch kampt net als andere Duitse autoleveranciers zoals Continental, Schaeffler en ZF Friedrichshafen met een zwakkere vraag vanuit de Europese auto-industrie en ook hoge kosten voor de overgang naar elektrisch rijden. Daardoor verdwijnen bij die andere toeleveranciers ook duizenden arbeidsplaatsen.
En bij Volkswagen kunnen mogelijk tienduizenden banen vervallen door de dreigende sluiting van Duitse fabrieken van het autoconcern. Het Amerikaanse Ford Motor maakte deze week nog bekend nog eens 4000 banen in Europa te schrappen, waarvan 2900 in Duitsland.
De Europese autosector heeft te maken met overcapaciteit door de zwakkere autoverkoop. Daar komt ook felle concurrentie van Chinese elektrische automerken bovenop. Europese autobedrijven moeten daarom in de kosten snijden. Volgens Bosch neemt de druk bij concurrentie en prijzen steeds verder toe.
De ondernemingsraad van de autotak van Bosch spreekt van een “klap in het gezicht” van de werknemers en zegt zich te zullen verzetten tegen het banenverlies, net als de grote vakbond IG Metall. Bosch telde eind vorig jaar ongeveer 429.000 werknemers wereldwijd, waarvan circa 134.000 in Duitsland.
Bosch, met zijn hoofdkantoor in Gerlingen in de deelstaat Baden-Württemberg, had eerder dit jaar al gemeld dat er 7000 banen verloren zouden gaan, waaronder ook bij de divisies voor elektrische apparaten en klusgereedschap. Het bedrijf zei ook dat verder banenverlies niet uitgesloten kon worden.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!