ZWAAGDIJK-OOST – Vandaag heeft non-food discounter Action zijn handelsupdate voor de eerste negen maanden van 2024 bekendgemaakt. Tijdens deze periode groeide de netto-omzet van Action naar € 9,6 miljard (+20,9 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2023). De like-for-like omzet (exclusief nieuwe winkels) steeg met 9,8 procent. Na 4.000 prijsverlagingen in 2023 en 2024 wordt de omzetgroei van Action gedreven door een hoger aantal klanten.
Nieuwe winkels en nieuwe banen
Action heeft in 2024 tot nu toe 189 nieuwe winkels toegevoegd. Dat brengt het totaal aantal winkels in 12 Europese landen op 2.755. In totaal verwacht Action dit jaar nu ongeveer 350 nieuwe winkels toe te voegen, twintig winkels meer dan eerder werd verwacht.
Action creëerde in deze periode 5.461 nieuwe banen om het groeiend aantal klanten te bedienen. Het bedrijf biedt 74.501 medewerkers een stabiele baan en ontwikkelmogelijkheden. Bij Action werken mensen van 156 verschillende nationaliteiten, wat Action net zo divers maakt als de gemeenschappen waarin het actief is.
Hajir Hajji, CEO: “Action’s sterke ontwikkeling heeft doorgezet. Na het verlagen van 4.000 prijzen wordt onze groei gedreven door een toenemend aantal klanten. Gedurende de rest van 2024 zijn we van plan een aanzienlijk aantal nieuwe winkels te openen, inclusief drie weken waarin er meer dan twintig nieuwe winkels per week worden geopend. Ik ben trots op de enorme betrokkenheid van onze collega’s. Dit stelt ons in staat om het elke dag nog beter te doen.”
Klanten kiezen Action als hun favoriete retailer
De groei van Action is gebaseerd op de tevredenheid van zijn klanten. In de afgelopen weken kreeg Action opnieuw verschillende klantenprijzen. Naast het winnen van de ‘Insega dell’Anno’ in de categorie ‘Huishoudelijke producten’ in Italië werd Action in België en Nederland verkozen tot Retailer of the Year in de categorie ‘Warenhuis’. In Frankrijk won Action de ‘Meilleure Chaîne de Magasins’ in de categorie ‘Cadeau-ideeën en Decoratie’. In Duitsland en Oostenrijk werd Action erkend als ‘Bester Händler des Jahres’ in twee categorieën: ‘Decoratie’ en ‘Huishoudelijke producten en Cadeaus’.
Snelle ontwikkeling in Zuid-Europa
Action kreeg recentelijk zijn allereerste klantonderscheiding ooit in Italië: de ‘Insega dell’Anno’. Deze prijs onderstreept hoe Italiaanse klanten Action omarmen. Op 28 september opende Action de 100ste winkel in Nola (Napels) en vierde de 2.000ste collega in Italië. In Spanje opende Action op 18 oktober zijn 50ste winkel in Santiago de Compostella. Sinds de start in Portugal op 27 februari dit jaar, opende Action op 12 september in Guarda zijn zevende winkel in dit land. Italië en Spanje behoren tot de snelst groeiende landen van Action.
Action en duurzaamheid: opening van eerste distributiecentrum in Spanje, dient als nieuwe blauwdruk voor duurzame bouw
Action opende zijn eerste distributiecentrum (DC) in Spanje, in Illescas (in de buurt van Madrid) om van daaruit winkels in Spanje en Portugal te bedienen. Het nieuwe DC is gebouwd volgens de hoogste duurzame bouwstandaarden en is gecertifieerd als ‘Uitmuntend’, de hoogste BREEAM-classificatie. Dit is het eerste DC van Action dat helemaal zonder gas wordt verwarmd.
Action verwacht in de komende twee jaar meer dan vijf nieuwe distributiecentra in Europa te ontwikkelen. Hier zal Action dezelfde duurzame bouwstandaarden toepassen als in Illescas, de blauwdruk voor Action’s toekomstige distributiecentra.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws