Clicky

woensdag 13 november 2024 - 15:55 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSHavensDuurzaamheid en efficiëntie krijgen belangrijkere rol bij nieuwe haventarieven van de Rotterdamse...

Duurzaamheid en efficiëntie krijgen belangrijkere rol bij nieuwe haventarieven van de Rotterdamse haven

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam heeft, in constructief overleg met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), de tarieven van de Rotterdamse haven voor de komende drie jaar vastgesteld. Met ingang van 1 januari 2025 verandert de wijze waarop het zee- en binnenhavengeld wordt berekend. Duurzaamheid en efficiëntie krijgen daarin een belangrijkere rol, geheel in lijn met de ambities van Havenbedrijf Rotterdam.

Voorheen werden de zeehavengelden altijd berekend op basis van de grootte van een schip en de soort en hoeveelheid overslag. Hier wordt een duurzaamheidscomponent aan toegevoegd, gebaseerd op de grootte van een schip. In deze nieuwe manier van berekenen krijgen duurzaamheid en efficiënte belading een belangrijkere rol.

Indexatie haventarieven en wijzigingen zeehavengeld

De algemene indexatie van de huidige zee- en binnenhaventarieven voor 2025 bedraagt 6 procent. Voor de jaren daarna is deze respectievelijk 3,5 in 2026 en 2,5 procent in 2027. Per 2025 wordt een aantal bestaande kortingen op het zeehavengeld afgeschaft. Dit ter versimpeling van de algehele berekening van het zeehavengeld. Het afschaffen van deze kortingen wordt gecompenseerd in de basistarieven. Er zullen drie kortingen, gericht op duurzaamheid en efficiëntie, worden opgevoerd.

Als een zeeschip hoog scoort op de Environmental Ship Index (ESI), een internationale maatstaf voor de duurzaamheid van zeeschepen, kan het totale zeehavengeld vanaf 1 januari 2025 voor een rederij lager uitvallen, net als wanneer een schip over een zogeheten Green Award-certificaat beschikt. Daarnaast gaat ook de beladingsgraad meetellen in het nieuwe zeehavengeldtarief. Het zeehavengeld per overgeslagen ton lading zal lager uitvallen wanneer de scheepscapaciteit van een schip zo efficiënt mogelijk wordt benut. Dat heeft ook een positief effect op de uitstoot per overgeslagen ton.

Duurzaamheid en efficiëntie van groot belang

Het is de eerste aanpassing in de haventarieven sinds 2022. Het is voor Havenbedrijf Rotterdam van groot belang om in deze aanpassing in te zetten op duurzaamheid en efficiëntie, benadrukt Matthijs van Doorn, directeur commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. “De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Deze aanpassing in de haventarieven past in dat beeld. Ik ben blij dat we dit samen met Deltalinqs en VRC mogelijk kunnen maken.”

LEES OOK
OVV zet onderzoek naar ongeluk aanvaring Botlek met vermiste door

Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs sluit zich bij die boodschap aan. “Door duurzaamheid en efficiëntie mee te laten wegen in de tarieven van zeehaven- en binnenvaartgelden, krijgen de bedrijven een stimulans in de juiste richting om zo de haven, ook op het gebied van scheepvaart, sneller te verduurzamen. Tevens is het systeem nu veel simpeler geworden. Wij danken alle betrokken partijen voor het gedegen en zorgvuldige proces.”

Investeren in toekomstbestendige scheepvaart en havencomplex

Kees Groeneveld, voorzitter van VRC: “Rederijen doen momenteel grote en risicovolle investeringen met het in de vaart nemen van energie-efficiënte en duurzame schepen. Die varen op onder meer methanol als brandstof. Het is goed dat rederijen hiervoor beloond worden. Met elkaar hebben we goede afspraken kunnen maken. Het is belangrijk dat het Havenbedrijf blijft investeren in een veilige haven met een uitstekende fysieke en digitale infrastructuur en goede verbindingen.”

Verduurzaming en transparantie in de binnenvaart

Ook in de berekening van het binnenhavengeld komt meer aandacht voor duurzaamheid. Zo wordt per 2025 een duurzaamheidsbijdrage toegevoegd van 5 procent. Dit houdt in dat het binnenhavengeld voor gemotoriseerde schepen met 5 procent wordt verhoogd. De opbrengsten uit deze verhoging worden gereserveerd en ingezet als bijdrage ten behoeve van verduurzamingsinitiatieven in de binnenvaartsector. Schippers die hun emissiedata via het Green Award-systeem delen met het Havenbedrijf Rotterdam, ontvangen een korting van 5 procent op het binnenhavengeld.

De huidige milieudifferentiatieregeling wordt vervangen door een incentive regeling gebaseerd op Green Award-certificaten. Daarbij ontvangen schepen met Bronzen en Zilveren certificaten 15 procent korting, schepen met Goud 30 procent korting en schepen met het Platinum-certificaat ontvangen 100 procent korting op het binnenhavengeld.
Voor duwbakken die locatiegegevens via een tracker delen met het Havenbedrijf Rotterdam geldt een korting van 5 procent op het binnenhavengeld. Transparantie hierin draagt bij aan de veiligheid in de haven en geeft inzage in de ligplaatsbezetting van duwbakken.


Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).

Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Logistieke ketenhouders tekenen samenwerkingsverklaring voor standaardisering data

Op 7 november, op ICT & Logistiek, ondertekenden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Topsector Logistiek, Transport en Logistiek Nederland, Stichting Uniforme Transport, Dutch...