ALKMAAR – De provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam presenteren vandaag het eindrapport over de proef met een geluidscherm van levend bamboe. Het geluidscherm is in 2015 aangelegd langs de N245 tussen Alkmaar en Schagen. Na ruim 8 jaar groeitijd is de proef in de zomer van 2024 afgerond. De conclusie? Het bamboescherm houdt geluid tegen, maar onvoldoende om een gewoon geluidscherm te vervangen.
Meetbare geluidreductie
Met een lengte van 150 meter, een breedte van 6 meter en een hoogte van zo’n 5 meter is het bamboescherm langs de N245 haast niet te missen. Bovendien is het bamboe tijdens de proef gegroeid, waardoor de dichtheid van het scherm is vergroot. Een grotere dichtheid, dus meer planten en stammen per vierkante meter, zorgt ervoor dat er minder geluid doorheen komt. In de eindmeting is dit ook terug te zien: het bamboescherm houdt ongeveer 2 decibel aan geluid tegen.
Toch is een geluidsafname van 2 decibel in de praktijk voor het menselijk gehoor niet waarneembaar. De bedoeling was dat het bamboescherm 9 decibel minder geluid zou doorlaten. Dat betekent dat het bamboescherm onvoldoende geluid tegenhoudt om een gewoon geluidscherm te vervangen.
Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid): “Als provincie hebben we onszelf doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid. Die behalen we alleen als we buiten de gebaande paden durven te treden. Daarom werken we aan innovaties. Ik ben er trots op dat we als provincie de mogelijkheid hebben om unieke proeven uit te voeren, zoals het geluidscherm van levend bamboe, het eerste ter wereld. Het bamboescherm blijkt helaas minder goed te werken dan verwacht. Maar zo werkt innovatie. We nemen de geleerde lessen mee en blijven op onderzoek naar innovatieve manieren om de Noord-Hollandse provinciale infrastructuur duurzamer in te richten.”
Eerste geluidscherm van levend bamboe ter wereld
In 2009 ontstond het idee om levend bamboe te gebruiken als duurzaam en groen alternatief voor een gewoon geluidscherm van glas of beton. Volgens onderzoeken zou een geluidreductie van 3 tot 9 decibel haalbaar moeten zijn. Bovendien heeft een geluidscherm van bamboe een positief effect op de beleving van de omgeving, kan deze fijnstof en CO2 opnemen en is de aanleg en het beheer goedkoper dan een regulier geluidscherm. Reden genoeg voor de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de Vervoerregio Amsterdam om een proef te starten naar een geluidscherm van levend bamboe.
In 2015 is dit scherm vervolgens aangelegd door het aanbrengen van 1.600 niet-woekerende bamboeplanten langs de provinciale weg N245 tussen Alkmaar en Schagen. Een primeur, want het is het eerste scherm ter wereld van levend bamboe dat gemaakt is om geluid tegen te houden.
Hoe nu verder?
De uitkomsten van de geluidmetingen dragen bij aan wat er wetenschappelijk bekend is over geluidschermen die gemaakt zijn van levende planten. Er zijn nu nog geen plannen om een vervolgonderzoek te doen. Het bamboescherm wordt binnenkort verwijderd omdat dit geen functie meer heeft op de huidige locatie. De provincie is in gesprek met mogelijke afnemers van het bamboe om te kijken of het hoogwaardig kan worden hergebruikt. Als er geen geschikte afnemer is, wordt het bamboe verwerkt als gft-afval.
Programma Duurzame Infrastructuur
De provincie werkt samen met partners aan de verduurzaming van de eigen wegen, kanalen, bruggen, viaducten, bermen en oevers. Bij de aanleg en beheer van onze provinciale infrastructuur en in de natuurgebieden past de provincie duurzame maatregelen toe. De provincie heeft een zestal doelen gesteld voor 2030 op gebied van de circulaire economie, CO2-reductie, energietransitie, schone lucht, klimaatadaptatie en biodiversiteit. De projectpartners hebben voor hun eigen infrastructuur vergelijkbare doelen. Om deze doelen te halen, innoveren we onder andere met proeven zoals het bamboescherm.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!