Clicky

dinsdag 15 oktober 2024 - 13:24 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTarieven Vrachtwagenheffing sterk afhankelijk van CO2-uitstoot

Tarieven Vrachtwagenheffing sterk afhankelijk van CO2-uitstoot

ZOETERMEER/DEN HAAG – Minister Madlener van I&W heeft vorige week een wetvoorstel tot wijziging van de wet Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer gestuurd. De belangrijkste wijziging is een nieuwe structuur voor de tarieven. Die wordt sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Het voorstel biedt ook zicht op de hoogte van de tarieven die de minister vanaf 2026 in rekening wil gaan brengen.

Begin vorig jaar is de wet Vrachtwagenheffing deels van kracht geworden. Daarbij kon nog geen rekening worden gehouden met de wijzigingen van de Europese ‘Eurovignetrichtlijn’. Die richtlijn bepaalt de regels waarmee landen een tol voor vrachtwagens mogen invoeren.

Inmiddels is de richtlijn gewijzigd, waardoor er bijvoorbeeld korting mag worden toegepast op de tarieven voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Het nieuwe wetsvoorstel van minister Madlener voert die wijzigingen nu door in de Nederlandse Vrachtwagenheffing. Het moet nog wel door de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer worden behandeld.

LEES OOK
Vervuilende bedrijven betalen meer voor leningen door CO2-risico

CO2-klassen

De tariefstructuur van de heffing zal worden gebaseerd op het toegestane gewicht, de Euroklasse én de CO2-klasse van het voertuig. Er zijn vier gewichtsklassen en vijf CO2-klassen. Die laatste worden bepaald door de emissiewaarde zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW. Daarbij is klasse 1 de vuilste klasse en klasse 5 de schoonste. Die laatste kan alleen worden bereikt met volledig elektrische aandrijving, een waterstofverbrandingsmotor of een waterstof-brandstofcel. Een hybride voertuig zal ergens tussen klasse 1 en 5 vallen. Voor de Vrachtwagenheffing is CO2-klasse 1 weer onderverdeeld naar de verschillende Euroklassen.

Tabel: TLN

Nieuwe tarieven

Minister Madlener stelt de tarieven voor zoals in onderstaande tabel zijn aangegeven. Als het parlement akkoord gaat met het wetsvoorstel, dan is dit de basis voor de toekomstige tarieven. Die worden wel jaarlijks geïndexeerd voor de inflatie, zoals dat ook met de tarieven gebeurt van bijvoorbeeld de dieselaccijns, of de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Dat betekent dat dit nog niet de definitieve tarieven zijn die vanaf 2026 zullen gelden. Waarschijnlijk zal er nog een aanpassing plaatsvinden voor twee jaar inflatie. Het biedt ondernemers echter wel een basis om investeringsbeslissingen mee af te wegen. Afhankelijk van de gewichtsklasse krijgen EV-voertuigen een korting van 77 tot 80 procent ten opzichte van het schoonste dieselvoertuig.

LEES OOK
Automatisch tol betalen straks ook mogelijk via Flitsmeister

Invoering in 2026

De Vrachtwagenheffing wordt naar verwachting in 2026 ingevoerd en gaat gelden op alle snelwegen en een aantal N-wegen en enkele grootstedelijke wegen. Hij is van toepassing op alle Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens met ttm > 3,5 ton, inclusief de zogenaamde ‘BE-trekkers’. Gelijktijdig met de invoering wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft en wordt de MRB verlaagd tot de Europese minimumtarieven. De netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector voor innovatie en verduurzaming.

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

DHL na test: Tesla Semi is klaar voor het grote publiek!

DHL zet zich in om de uitstoot in de logistiek te verminderen. Het verbeteren van de duurzaamheid van de vloot is daar een groot...