Clicky

dinsdag 3 december 2024 - 18:19 uur
BAS World
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerRAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt

RAI Vereniging: Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt

AMSTERDAM – RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025.

RAI Voorzitter Frits van Bruggen: “Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan.”

In de afgelopen maanden heeft RAI Vereniging er steeds op gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero-emissiezones doorzet. Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt. Hoewel gemeenten gaan over de emissievrije zones in hun stad, probeerde het kabinet de invoering ervan uit te stellen.

Veertien gemeenten

De NOS meldde dat staatssecretaris Jansen op 4 oktober 2024 met gemeenten heeft gesproken over de zero-emissiezones en dat de bezwaren van het kabinet van tafel zijn.

Dit betekent dat bestelwagens en vrachtwagens met een verbrandingsmotor geleidelijk uit de binnensteden worden geweerd. Vanaf 1 januari 2025 hebben nieuw geregistreerde bedrijfswagens alleen toegang tot de zero-emissiezones als ze volledig uitstootvrij zijn. Voor oudere bedrijfsvoertuigen geldt een overgangsregeling. Per 1 januari 2025 gaan veertien gemeenten met de zero-emissiezone van start en in de loop van 2025 zullen nog vier gemeenten volgen. Per 1 januari 2030 gaan de zero-emissiezones gelden in dertig tot veertig gemeenten.

Betrouwbaar

Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging: “Ondernemers willen duidelijkheid. Niemand wil verwarring over de invoering van de zero-emissiezones. Hiermee laat het kabinet zien betrouwbaar beleid belangrijk te vinden. Als RAI Vereniging zullen wij hierover goed in gesprek blijven met het ministerie van IenW, zodat eventuele knelpunten in de uitvoering zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost. Neem bijvoorbeeld het aantal snellaadstations. Dat is nu simpelweg onvoldoende voor de vraag die er is. Ook de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders moet dringend worden uitgebreid. Het kan niet zo zijn dat een ondernemer investeert in een elektrische truck of bestelwagen, maar vervolgens geen mogelijkheid heeft om deze op te laden.”

LEES OOK
Wisseling van de wacht bij directie RAI Vereniging

Nu doorpakken

Wat RAI Vereniging betreft is het tijd om door te pakken:

  1. Om ondernemers te helpen de overstap te maken naar schone bestelwagens en vrachtwagens, blijft (financiële) ondersteuning nodig. Een goed voorbeeld is de AanZet-subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens die voor de komende periode tot 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing conform de ‘Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing’.
  2. Om ervoor te zorgen dat elektrische bestelwagens en vrachtwagens kunnen laden, moet prioriteit gegeven worden aan de aanleg van energienetwerken met voldoende capaciteit voor private en publieke laadinfrastructuur. Regelingen zoals de subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de subsidieregeling voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) kunnen dan sneller worden aangelegd.
MEER NIEUWS
×