Clicky

zaterdag 28 september 2024 - 13:23 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSWeer & VerkeerHart voor Den Haag na noodkreet MKB: "Haal streep door zero-emissiezone plannen!"

Hart voor Den Haag na noodkreet MKB: “Haal streep door zero-emissiezone plannen!”

DEN HAAG – De brief van MKB-Nederland die op vrijdag 27 september aan de gemeenteraad van Den Haag werd gestuurd kan op steun rekenen van Hart voor Den Haag.

De partij van Richard de Mos pleit al vanaf het begin voor het stoppen met het invoeren van zero-emissiezones. Volgens Hart voor Den Haag zal de snelle invoering van de zero-emissiezone (per 1 januari 2025) zorgen voor een bloedbad onder MKB- en ZZP-ers. Helemaal als met ingang van 2026 de hele Haagse kuststrook onderdeel wordt van een gebied waar zogenaamd vervuilende bestelbusjes en vRicrachtwagens niet meer welkom zijn.

Te grote investeringen

De Mos: “Van ondernemers worden te grote investeringen gevraagd met betrekking tot de zero-emissiezones. Het verplicht vervangen van het wagenpark is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar. Een nieuwe dieselvrachtwagen kost circa €150.000, een elektrische is veel duurder: €250.000 tot €300.000. Nieuwe elektrische bestelbusjes, klein: €25.000 tot €30.000, middel: €30.000 tot €35.000 en groot: €50.000 tot €60.000. Het emissieloos maken van de stad is een illusie, tenzij je accepteert dat de bedrijven hierdoor failliet gaan of gedwongen moeten verhuizen en de stad verlaten”.

LEES OOK
Bijna twintig procent meer elektrische auto's verkocht in eerste kwartaal 2024

Burgerinitiatief

Partijgenoot en woordvoerder zero-emissiezone Carlos Martinez van Andel stelt dat met het stopzetten van de landelijke subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen de transitie voor het gros van de ondernemers helemaal onbetaalbaar wordt. Bovendien ontbreekt de laadinfrastructuur voor elektrisch rijden. Ook wijst hij erop dat er nog altijd geen verkeersborden zijn die de zones moeten aanduiden. “Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en zal het werkgelegenheid vernietigen stelt Hart voor Den Haag die eerder al haar steun uitsprak voor het burgerinitiatief ‘stop zero-emissiezones’.”

Keiharde verkiezingsbelofte

Hart voor Den Haag wijst erop dat motoren van bestelbusjes en vrachtwagens de afgelopen jaren steeds schoner zijn geworden en de ontwikkelingen hieromtrent zullen zich blijven voortzetten. “Met dit ridicule beleid helpt het college alleen ondernemers naar de bijstand en zal het werkgelegenheid vernietigen. Daarom is het terugdraaien van deze peperdure onzin een keiharde verkiezingsbelofte bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026,” aldus beide raadsleden.

LEES OOK
Volvo Trucks verhoogt het gebruik van staal met een lage CO2-uitstoot

Donderdag 3 oktober is er een spoeddebat over de brief van MKB-Nederland in de Haagse gemeenteraad

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Wichers Trucking verder als Harmelink Trucking en Transport na directiewisseling

VRIEZENVEEN - Vanaf maandag 30 september gaat Wichers Trucking uit Vriezenveen verder onder de naam Harmelink Trucking en Transport. Reden voor de naamswijziging is dat ...
×