Clicky

vrijdag 22 november 2024 - 05:14 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerNoordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

ASSEN – Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en Enschede met elkaar verbindt. “We zijn zeker van plan om na te denken over een regionaal bod”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet, voorzitter van de stuurgroep waarin de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel en de gemeenten langs de lijn in het noordoosten samenwerken. “We zien allemaal de mogelijkheden om financieel bij te dragen, zeker ook vanuit het bedrijfsleven. Maar het is lastig om nu een bedrag te noemen.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) meldde maandag aan de Tweede Kamer dat de verwachte kosten voor de Nedersaksenlijn hoger zijn dan eerder gedacht. De schattingen lopen uiteen van 1,7 tot ruim 3 miljard euro, afhankelijk van welke variant wordt gekozen. Volgens Jansen heeft het kabinet niet genoeg geld om de Nedersaksenlijn en de nog veel duurdere Lelylijn – tussen Groningen en Lelystad – mogelijk te maken. De staatssecretaris doet daarom een beroep op de Europese Unie en ‘de regio’.

“Het gaat om eenmalige kosten voor een treinverbinding die ons op termijn heel veel gaat opleveren”, zegt Jumelet. “We hebben ontzettend veel te bieden: zo’n 15.000 banen, nog eens 10.000 huizen extra rond stations, verbetering van de welvaart in de hele regio en een goede ontsluiting voor het noorden van het land. De rest van Nederland kan hiervan meeprofiteren. De aanleg van een klein stuk spoor en aanpassingen op bestaande stations, zorgen voor een enorme impuls.”

LEES OOK
Onderhoud aan spoor kan niet meer alleen 's nachts, zegt ProRail

Voor de Nedersaksenlijn moet onder meer 44 kilometer spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen. Daardoor zou tussen Groningen en Enschede een aaneengesloten lijn van 180 kilometer ontstaan.

De Groningse gedeputeerde Johan Hamster wijst op het positieve effect dat de lijn op de regio zou hebben, ook voor de universiteiten in Groningen en Enschede. Hij wil vooralsnog geen financiële bijdragen toezeggen. “Het gaat niet om heel kapitaalkrachtige gebieden. Wij gaan er eens goed over nadenken”, aldus Hamster.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

KNMI verlengt code oranje vanwege sneeuw in Groningen met paar uur

GRONINGEN - In Groningen geldt nog tot vrijdagochtend 08.00 uur code oranje omdat het er door sneeuwbuien "verraderlijk glad" is. Het KNMI had de...