Daimler Truck, één van ‘s werelds grootste truckfabrikanten, presenteerde zondag in de aanloop naar de vakbeurs IAA Transportation 2024 in Hannover zijn weg naar duurzaam transport. De focus lag hier op de thema’s decarbonisering en digitalisering. Op de stand van Daimler Truck staat de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 centraal.
Met zijn nieuwe elektrische vlaggenschip wil de fabrikant het langeafstandstransport, dat verantwoordelijk is voor twee derde en daarmee het grootste deel van de lokale CO2 -uitstoot in het vrachtverkeer, koolstofvrij maken. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde e-as heeft de eActros 600 een actieradius van 500 km2 zonder tussentijds laden.
Deze actieradius wordt onder zeer realistische praktijkomstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en route nog aanzienlijk worden overschreden. De eActros 600 kan per dag meer dan 1.000 km afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte pauzes van de chauffeur – zelfs zonder Mega Watt Charging – mits de laadmogelijkheden aanwezig zijn.
Deze zomer demonstreerden twee bijna-serierijpe prototypen de prestaties van de eActros 600 tijdens een bijna zeven weken durende testrit van 15.000 km door 22 Europese landen. Het was de grootste testrit in de geschiedenis van Mercedes-Benz Trucks. De twee e-trucks hadden elk een GCW van 40 ton en gebruikten alleen openbare laadstations om te laden.
Ze demonstreerden tijdens de tour de hoge energie-efficiëntie van de eActros 600: over de hele rit kon het prototype, uitgerust met speciale apparatuur om het verbruik te meten, een gemiddeld verbruik bereiken van 103 kWh per 100 km.3 Omgerekend naar de energie-inhoud van diesel komt dit overeen met een dieselverbruik van circa 10 liter per 100 km, wat met een conventioneel aangedreven truck onmogelijk zou zijn geweest.
Op tal van dagetappes van de tour zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn geweest om een actieradius van meer dan 600 km te bereiken zonder tussentijds laden. Gemiddeld kon circa 25 procent van het verbruik van de eActros 600 met gerecupereerde energie worden gedekt.
Afhankelijk van met name de route, topografie en temperatuur varieerde het dagelijkse verbruik tussen 85 kWh per 100 km – tijdens de afdaling van Madrid naar Bilbao (circa 360 km) onder zeer goede weg- en weersomstandigheden – en 140 kWh per 100 km van Alta naar de Noordkaap (circa 240 km) bij een minimumtemperatuur van 7 °C en deels over onverharde wegen. Tijdens de tour werden de prestaties van het andere prototype door dertig journalisten uit twintig Europese landen – veelal achter het stuur – op de proef gesteld, niet alleen qua energieverbruik maar bijvoorbeeld ook qua rijdynamiek. Zelfs bij dit voertuig lag het verbruik gemiddeld slechts zo’n 6 procent hoger. Daarmee bleek de aangegeven actieradius van 500 km op één acculading tijdens de rit een realistische planningswaarde.
Daimler Truck viert eind november de start van de serieproductie van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. De eerste klantvoertuigen van de eActros 600 zullen nog dit jaar worden geproduceerd en geregistreerd. De Daimler Truck fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen hierbij een belangrijke rol. Ze leveren de componenten die nodig zijn voor de batterij-elektrische aandrijving van de eActros 600, zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en zich in de voormalige installatieruimte van de verbrandingsmotor bevindt.
Martin Daum, CEO Daimler Truck: “We hebben al jaren geleden onze visie op duurzaam transport van de toekomst gepresenteerd. Voor ons draait de IAA Transportation 2024 nu duidelijk om de implementatie van die visie. We leveren batterij-elektrische serievoertuigen in de aantallen die onze klanten nodig hebben.”
Als onderdeel van de ‘Daimler Truck Media Night’ (zondag in Hannover) maakte de eActros 600 een nachtelijke trip naar Berlijn en terug. Ten eerste om een live demonstratie te geven van de bruikbaarheid in de praktijk en ten tweede om een boodschap te sturen naar politici, niet alleen in Berlijn, maar ook in Brussel: de emissievrije voertuigen van Daimler Truck zijn klaar, nu moet de laadinfrastructuur volgen .
Karin Rådström: “Onze eActros 600 is een sterk alternatief voor een dieseltruck, dankzij zijn actieradius van 500 km op één acculading. Met zijn hoge energie-efficiëntie zal de eActros 600 ook rendabel zijn voor wagenparkbeheerders. Nu is het van cruciaal belang dat overheden, de energiesector en de industrie samenwerken om de uitbreiding van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.”
Daimler Truck heeft sinds de verkoopstart eind vorig jaar al 2.000 bestellingen voor de eActros 600 geregistreerd en ook de intentieverklaringen liggen in de viercijferige reeks.
Om e-Mobility voor klanten eenvoudig en rendabel te maken, naast de aanschaf van elektrische trucks, lanceert Daimler Truck aan het begin van de IAA het nieuwe merk TruckCharge in Europa.
Onder deze naam bundelt de onderneming zijn aanbod van e-infrastructuur en het laden van e-trucks, dat wil zeggen advies en infrastructuur alsmede de exploitatie van geëlektrificeerde depots voor transportbedrijven maar ook industriële bedrijven.
Onderdeel van het aanbod zijn onder andere Fleetboard Charge Management (dat een holistisch overzicht biedt van alle interacties tussen de batterij-elektrische truck in het wagenpark en de eigen laadstations van het bedrijf), de Charging Card (waarmee onderweg het laden cashless kan worden afgerekend) en de financiering van de laadinfrastructuur.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!