Clicky

dinsdag 17 september 2024 - 22:32 uur
Transport GmbH
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerKoningin Máxima opent innovatieve Bio-LNG installatie in Wilp

Koningin Máxima opent innovatieve Bio-LNG installatie in Wilp

WILP – Op donderdag 11 september 2024 opende Hare Majesteit Koningin Máxima officieel de bio-LNG installatie van Attero en Nordsol in Wilp. De installatie produceert duurzame bio-LNG van biogas uit de vergisting van groente-, fruit- en tuinafval (gft). Hiermee komt het verduurzamen van maritiem en zwaar wegtransport een belangrijke stap dichterbij.

De installatie zal jaarlijks 6 miljoen Nm3 biogas uit huishoudelijk gft-afval omzetten in 2,400 ton hoogzuivere bio-LNG en 5,000 ton vloeibare bio CO2. Uitgaande van een gemiddeld verbruik kunnen vrachtwagens met deze hoeveelheid bio-LNG meer dan 10 miljoen kilometer afleggen. De transformatie van afval naar energie vermindert bovendien de uitstoot van broeikasgassen. Over de komende tien jaar verwachten Attero en Nordsol een vermindering van de CO2-uitstoot met 87,500 ton, vergelijkbaar met de CO2-opname van meer dan 4 miljoen bomen.

“We zijn vereerd dat Koningin Máxima onze installatie heeft geopend,” zegt John van Haeff, Business Unit Manager Organisch van Attero. “Deze installatie bewijst dat afval een bron is voor schone energie en nieuwe grondstoffen. Samen met Nordsol leveren we een directe bijdrage aan de CO2-reductie en stimuleren we de circulaire economie.”

LEES OOK
DSV bestelt 300 elektrische en 500 diesel en LNG vrachtwagens bij Volvo

“Deze Nederlandse innovatie maakt lokale productie van bio-LNG uit organische afvalstromen erg aantrekkelijk,” zei Robert Goevaers, directeur van Platform Groen Gas. “Dit gaat niet alleen de verduurzaming van zwaar transport versnellen, maar het draagt ook bij aan een echt circulaire en fossielvrije economie.”

Duurzame Bio-LNG als oplossing voor de transportsector

Bio-LNG uit fossielvrije bronnen kan een sleutelrol spelen in sectoren waarin volledige elektrificatie uitdagend is. Met name voor zwaar vrachtvervoer over grote afstanden, scheep- en luchtvaart is volledig elektrificeren nog geen optie en daarmee de inzet van hernieuwbare brandstoffen cruciaal. Dankzij de directe toepasbaarheid van bio-LNG in de bestaande infrastructuur biedt bio-LNG een schaalbare en kosteneffectieve oplossing.
“Met onze technologie maken we echte bio-LNG, dus niet uit fossiele bronnen, maar uit organisch afval,” zegt Léon van Bossum, CEO van Nordsol.

“We kunnen deze technologie nu al toepassen op vele van de 20,000 biogasinstallaties in Europa en zo de afhankelijkheid van geïmporteerde fossiele brandstoffen verminderen.”

LEES OOK
31 procent medewerkers transportsector is 55 jaar of ouder

In 2021 kende de Europese Unie het project 4,3 miljoen euro subsidie toe. De EU ziet een belangrijke rol weggelegd voor bio-LNG bij het verduurzamen van zwaar transport over lange afstand. In 2022 nam het Europees Parlement de FuelEU Maritime Regulation aan. Deze is gericht op het geleidelijk verminderen van de broeikasgasintensiteit van brandstoffen in de sector, beginnend met een afname van 2 procent tegen 2025 en stijgend tot een reductie van 80 procent tegen 2050. De bio-LNG installatie van Attero en Nordsol ondersteunt de Europese doelstellingen voor klimaat- en energietransitie.

“De Europese Commissie ziet veel potentie in de bio-LNG-installatie van Attero en Nordsol”, aldus Daniel Mes, lid van het Kabinet van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. “We volgen met belangstelling en enthousiasme de ontwikkelingen.”

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Bedrijven in Rotterdamse haven willen niet dat kabinet doorslaat met migratie

ROTTERDAM - Bedrijven in de Rotterdamse haven roepen het kabinet op om de aanpak van de arbeidsmigratie niet te laten doorslaan. "Naast het aanboren...
×