EDE – ProRail is hard aan het werk aan het spoor bij station Ede-Wageningen. Daarom rijden er sinds 29 juli geen treinen. Dat duurt tot de vroege ochtend van 13 augustus. In deze buitendienststelling rijdt ProRail onder meer een nieuwe tunnel voor langzaam verkeer naar de juiste plek. Sander van Rijn, bouwmanager bij ProRail, vertelt welk werk is verzet in de eerste tien dagen.
Groot gevaarte
“Het meest opvallende werk tijdens deze buitendienststelling is toch wel de tunnel”, vertelt Sander. “En dat trok veel bekijks. Het blijft toch een gek gezicht dat grote betonnen bouwwerken worden opgetild en verplaatst. Het inrijden ging heel voorspoedig.”
Hij vervolgt: “We begonnen om 3.30 uur ’s nachts met rijden. De volgende middag om 12.00 uur stonden alle delen op de goede plek. Als je nu een kijkje komt nemen, zie je de contouren voor het nieuwe fietspad en vier sporen. Het fietsdek weegt 500 ton, de beide spoordelen wegen 1.000 en 1.200 ton. Al met al reden we dus 2.700.000 kilo gewapend beton met 1 kilometer per uur op de juiste plek.”
Sporen en station
Het werk aan de tunnel valt het meeste op. Maar er gebeurt op en rond station Ede-Wageningen nog veel meer. “Voordat we met de tunneldelen aan het werk konden, verrichtten we al het nodige werk. We maakten een tijdelijke kabelbrug en verwijderden de sporen en bovenleiding. Dat was nodig om het zand af te graven zodat de tunneldelen op de juiste plek konden komen”, gaat Sander verder.
“Maar dat niet alleen. We sloopten de laatste delen van het oude stationsgebouw en de bestaande perrontunnel. De bovenleiding in de bocht bij de Valleilijn is vernieuwd en we legden meerdere schouwpaden aan. Een schouwpad gebruiken we om het spoor te inspecteren. Kom je straks als reiziger op het perron, zie je dat veel dingen zijn afgemaakt. De vides worden afgeschermd met glas en het tegelwerk is af. We leggen nu de laatste hand aan de bebording, verlichting en het perronmeubilair.”
Weinig tegenvallers
Sander: “Het werk in Ede-Wageningen is best bijzonder. Bij elk onderdeel van het werk is een gespecialiseerde aannemer betrokken. Voor het slopen, het grondwerk en het verrijden van de tunneldelen zijn allemaal experts aanwezig. Al die werkzaamheden vinden ‘op een postzegel’ plaats. Dat vereist een naadloze samenwerking, vooral om te zorgen dat er veilig gewerkt kan worden. Tegenvallers hebben we nog maar bar weinig gehad in deze buitendienststelling. En die er waren, losten we samen gauw en goed op.”
Nog te doen
Sander: “Maar we zijn er nog niet. Het werk duurt nog tot en met 13 augustus ’s ochtends heel vroeg. Die tijd gebruiken we om alles rond de tunnels verder af te maken. We brengen in lagen het zand weer terug, leggen de sporen aan en plaatsen de bovenleiding en treinbeveiliging weer terug op de juiste plek. We werken verder aan de perrons, plaatsen geluidsschermen en halen ook de tijdelijke kabelbrug weer weg. Alles zodat de eerste treinen op dinsdag 13 augustus om 5.00 uur weer kunnen rijden.”
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!