BERLIJN – De Duitse federale regering zegt niet te kunnen instemmen met het voorstel van de Europese Commissie om de EU-richtlijn 96/53/EG betreffende de afmetingen en gewichten van zware bedrijfsvoertuigen te wijzigen. Dit blijkt uit het antwoord van de regering op vragen gesteld door de CDU/CSU-parlementaire fractie.
Met name de hogere aslasten tot 12,5 ton en een vier ton hoger totaalgewicht voor emissievrije voertuigen “konden om infrastructurele redenen niet worden ondersteund”, zo wordt gezegd.
Vanuit het standpunt van de Duitse overheid zou het verhogen van de gewichten het veiligheidsniveau van de bruggen enorm aantasten, met ernstige gevolgen.
Ook een verhoging van de voertuighoogte van 4,00 m naar 4,30 m kan niet worden goedgekeurd, omdat noch tunnels, inclusief technische voorzieningen zoals ventilatoren, noch brugdoorgangen voor dergelijke voertuighoogten zijn ontworpen.
Dit zou gevolgen hebben voor zowel het federale hoofdwegennet als vooral het stroomafwaarts gelegen wegennet.
Ook in Nederland zijn er bezwaren tegen de hogere aslasten. Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe) zei hierover: “De aslast van 12,5 ton blijft een punt van zorg, omdat onze Nederlandse wegen dit niet aankunnen. Ik hoop dan ook van harte dat dit wordt verlaagd tijdens de onderhandelingen met de Raad.”
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!