STUTTGART – Het Duitse automerk Mercedes-Benz heeft in het tweede kwartaal van dit jaar minder voertuigen verkocht. Het concern wijt de daling aan de sterk afgenomen verkoop van elektrische auto’s en een afnemende vraag in China.
Mercedes voegt zich daarmee bij een groeiende lijst van autofabrikanten die worstelen met een zwakkere vraag in China en een daling van de verkopen van elektrische auto’s in Europa.
In Europa wordt de vraag gedrukt doordat overheden zijn begonnen de subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s te verminderen of te beëindigen. Alleen BMW, de grootste rivaal van Mercedes, wist de dalende verkooptrend in Europa te doorbreken met de introductie van verschillende nieuwe elektrische modellen.
De wereldwijde verkoop van personenauto’s van Mercedes-Benz daalde afgelopen kwartaal met 3,7 procent tot ongeveer 496.700 voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van volledig elektrische voertuigen nam met een kwart af. De kwartaalwinst daalde met 19 procent tot 4 miljard euro. Het concern schroefde ook de verwachting voor de winstmarge dit jaar licht terug.
Mercedes heeft ook zijn elektrificatieplannen teruggeschroefd om weer meer te investeren in voertuigen met verbrandingsmotoren, die meer geld opleveren. Wel brengt het bedrijf nieuwe volledig elektrische modellen op de markt, nadat de eerste generatie elektrische auto’s van het concern niet aan de verwachtingen had voldaan.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!