BERLIJN – Deutsche Bahn (DB) schrapt komende vijf jaar zo’n 30.000 banen, oftewel ruim een tiende van het totale personeelsbestand. Dat heeft financieel directeur Levin Holle gezegd nadat de Duitse spoorvervoerder een miljardenverlies over de eerste helft van dit jaar wereldkundig had gemaakt. Vooral bij de administratieve functies moeten er veel mensen uit.
DB kampte in de eerste zes maanden van dit jaar onder meer met stakingen en weersextremen. Ook financieel verliep de eerste helft van het jaar niet goed voor de onderneming. Het nettoverlies liep op tot 1,2 miljard euro. Het bedrijf moet daarom geld besparen. Digitalisering en automatisering zouden het mogelijk moeten maken administratieve processen met minder medewerkers uit te voeren.
Hoe de enorme banenreductie precies moet plaatsvinden, is nog niet duidelijk. De totale personeelsinkrimping komt grofweg overeen met het “natuurlijk verloop” in een periode van zo’n twee jaar. Wel is bekend dat er alleen al dit jaar ongeveer 1500 administratieve banen verdwijnen. DB benadrukt verder dat op plekken waar juist meer personeel nodig is, ook nog veel nieuwe krachten worden geworven.
De aankondiging komt op een moment dat DB met tal van uitdagingen wordt geconfronteerd, waaronder problemen met de stiptheid en een daling van het aantal reizigers. Een van de redenen voor de slechte prestaties van het bedrijf waren de stakingen van vakbond GDL in een langdurig loonconflict met het spoorbedrijf. Arbeidsconflicten zorgden alleen al voor een kostenpost van 300 miljoen euro.
Er werd al gespeculeerd dat DB weleens zou gaan snijden in de dienstregeling voor langeafstandstreinen. Die geruchten worden door topman Richard Lutz tegengesproken. “Er zijn geen concrete of andere plannen om de verbindingen in het langeafstandsvervoer structureel en duurzaam uit te dunnen.”
Lutz erkent wel dat er op sommige trajecten tijdelijk minder gereden wordt. Dat komt door bouwwerkzaamheden. Ook Nederlandse treinreizigers hebben daar last van. Omdat er langdurig aan het spoor wordt gewerkt, rijdt er de rest van dit jaar bijvoorbeeld geen rechtstreekse ICE meer vanuit Nederland naar Bazel. Die trein gaat er sowieso uit. In de nieuwe dienstregeling komt er een dagelijkse snelle trein naar München voor in de plaats.
Verder moet DB volgens Lutz beter bestand worden tegen extreme weersomstandigheden. “We zullen ons hierop moeten voorbereiden en structurele voorzorgsmaatregelen moeten nemen om de gevolgen op te vangen.”
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!