DEN HAAG – Europese consumententoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM), spreken Meta aan op misleiding van consumenten bij de introductie van betaalde accounts. Volgens de waakhonden heeft het Amerikaanse techbedrijf consumenten onder druk gezet bij het bieden van de keuze tussen een betaalde en een zogenaamd ‘gratis’ versie van Facebook of Instagram.
Die gratis versie is niet helemaal gratis. Bij de keuze voor die versie geven consumenten Meta namelijk toestemming om hen op basis van hun gegevens gepersonaliseerde advertenties te tonen. Daarmee accepteren consumenten dus dat Meta geld verdient met het gebruik van hun gegevens.
De toezichthouders zien bij Meta verschillende praktijken die mogelijk in strijd zijn met de regels voor de bescherming van consumenten. De informatie over hoe Meta voorkeuren en gegevens van consumenten gebruikt voor de advertenties, is bijvoorbeeld ook lastig te vinden. Pas na veel doorklikken in de app of op de website kom je er iets over te weten.
Gedwongen
Ook stellen de waakhonden vraagtekens bij het feit dat consumenten gedwongen worden te kiezen voor een bepaalde abonnementsvorm en geen toegang krijgen tot hun account totdat zij een keuze hebben gemaakt. Dit terwijl platforms als Facebook en Instagram volgens de ACM en de andere organisaties tegenwoordig belangrijk zijn voor het sociale leven van veel mensen.
Meta krijgt nog tot 1 september de tijd om te reageren op een brief die de toezichthouders samen met de Europese Commissie hebben opgesteld. Daarna volgt mogelijk handhavend optreden, zoals een boete, als Meta niet ingrijpt en de nodige stappen onderneemt.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!