UTRECHT – Het parkeren van je vrachtwagen om op tijd je rusttijd te nemen is een groot probleem in Europa, maar zeker ook in Nederland.
Er zijn veel te weinig goede parkeerplaatsen waardoor er regelmatig op plekken wordt geparkeerd waar dit niet is toegestaan. Met name voor chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren is dit een groot probleem, meldt vakbond FNV Transport & Logistiek.
“Voor transportbedrijven en zeker ook voor de kleine transportondernemingen (KTO), zijn nieuwe truckparkings heel belangrijk”, zei KTO-voorzitter Ton Maas in mei 2023 bij de uitbreiding van Truckstop Venlo. “Parkeren is een groot probleem omdat er simpelweg te weinig plekken zijn in Nederland.”
In 2018 is er onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat om aan de parkeerbehoefte te voldoen er ongeveer 2400 plekken op beveiligde parkings bij zouden moeten komen voor 2025. Het gaat hier wel alleen om de goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost, voor heel Nederland ligt dat cijfer nog hoger.
De vakbonden gaan deze week weer in gesprek met afgevaardigden van TLN om het parkeerprobleem te bespreken. De vakbonden willen dit thema opgenomen hebben in de cao van de toekomst.
Heb je input voor de vakbond die je met hen wilt delen? Mail dan naar linda.r.slagter@fnv.nl
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!