ZWIJNDRECHT – Vanaf 1 juli 2024 werd in Nederland gestart met het gefaseerd invoeren van een ontgasverbod. Dit is van invloed op het werk van de sector, met eventueel onduidelijkheden of fouten tot gevolg. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) wil graag een vinger aan de pols houden en start een meldpunt voor de sector waar betrokkenen hun vragen en klachten kunnen indienen, ook eventueel anoniem.
“De sector is erg blij met de start van het ontgasverbod en hoopt op versnelling richting een totaalverbod. Nederland loopt hierbij voorop, het is belangrijk dat andere landen hierbij aansluiten.”, aldus Maurits van der Linde, Veiligheidsexpert KBN.
Het meldpunt is nodig om de introductie van het verbod goed te kunnen volgen. Iedereen in de logistieke keten kan gebruikmaken van het meldpunt om (eventueel anoniem) vragen te stellen en klachten te delen. Als dan blijkt dat er een groot aantal meldingen zijn over een specifiek onderwerp, kan Koninklijke Binnenvaart Nederland actie ondernemen om de situatie op te lossen of duiding te geven.
Maurits van der Linde: “Het is belangrijk de invoering van het ontgasverbod soepel verloopt, het meldpunt ontgassen gaat hierbij helpen.”
Niet zonder zorgen
KBN is positief gestemd over het verbod, omdat het al jaren af wil van varend ontgassen. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de implementatie van het verbod. Op dit moment zijn er nog te weinig ontgassingsinstallaties, waardoor mogelijk lange wachttijden kunnen ontstaan met gevolgen voor de logistieke betrouwbaarheid van de deze vervoersmodaliteit. Koninklijke Binnenvaart Nederland roept betrokkenen en verantwoordelijken op om zich in te zetten voor een veiligere, schonere en eerlijkere binnenvaart.
Level playing field
KBN helpt graag mee met het creëren van een ‘level playing field’, waarbij dit meldpunt een rol kan spelen. Door moeilijke vragen weg te nemen of onduidelijke situaties te vermijden, weten de betrokkenen waar ze aan toe zijn en kennen zij hun rechten en plichten. KBN wil hier graag een actieve rol in nemen en zal dan ook actie willen ondernemen indien problemen zich voordoen.
“Handhaving is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van een level playing field. Onze leden zijn dan ook voorstander van een sluitend handhavingsnetwerk om misstanden te voorkomen”, zegt Maurits van der Linde.
Open en toegankelijk
Er is gekozen voor een openbaar meldpunt, beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels, zodat de sector makkelijk wordt bereikt. Door dit meldpunt breed toegankelijk te maken, verlaagt KBN de drempel om aan de bel te trekken, wat zorgt voor een betere aanpak van de uitdagingen omtrent het verbod.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!