UTRECHT – Gisteren, maandag 1 juli 2024, zou het eerste deel van de modernisering van de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg opgeleverd gaan worden. Helaas en tot frustratie van de vakbonden is er ondanks diverse momenten van aandringen vanuit onder meer CNV, niets mee gedaan.
De modernisering van de cao zou vanaf 1 januari 2024 beginnen met meer autonomie en (regel)vrijheid en dit zou op 1 juli klaar moeten zijn. “Helaas er ligt helemaal niets. Ondanks aandringen vanuit CNV is er een halfjaar voorbij zonder dat er aan de inhoud is gewerkt. En juist voor de werknemers is dit belangrijk. CNV mocht akkoord gaan met de cao, mits er gewerkt zou worden aan de modernisering. Aangezien je spreekwoordelijk twee partijen nodig hebt om te dansen, is er diverse malen aangedrongen om te starten. Zonder resultaat”, aldus vakbond CNV in een nieuwsbrief.
“Werkgevers hebben de modernisering ons opgedrongen met het eindbod. Daarbij hebben ze zelf termijnen genoemd, die wij noodgedwongen moesten slikken. Maar om van de nood een deugd te maken, hebben we ja gezegd. Nu er een halfjaar zonder inhoudelijke gesprekken over de modernisering voorbij is, zit er druk op de toekomst. Maar werkgevers houden zich nu zelf niet aan dat waar CNV mee akkoord moest gaan”, aldus CNV
Om je geheugen op te frissen, dit is wat er nog zou moeten gebeuren:
- 1 september 2024 tot en met 31 december 2024; verschillende varianten van de cao, waaronder minimum-cao, cao’s op deelmarkniveau, etc.
- 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025; het bieden van keuze in arbeidsvoorwaarden aan medewerkers, duurzame inzetbaarheid en ziekteverzuim
- 1 september 2025 tot en met 31 december 2025; het basisinkomen op basis van een fulltime dienstverband
CNV heeft vrijdag 29 juni 2024 aan werkgevers duidelijk gemaakt het te betreuren dat er een halfjaar voorbij is zonder dat er aan de toezegging is tegemoet gekomen. Daarbij hebben we nogmaals de oproep gedaan om serieus werk te gaan maken van de toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en met al het andere wat er ligt zal het druk genoeg worden.”
“Je vraagt je wellicht af wat jij hier als werknemer aan zou kunnen bijdragen. Geef bijvoorbeeld bij je werkgever aan dat jij vindt dat er werk gemaakt moet worden van de toezegging en dat de werkgever dat aan moet geven bij TLN. Een gemoderniseerde cao is voor alle partijen, maar zeker voor de sector van groot belang”, aldus vakbond CNV.
CNV neemt vanaf nu het voortouw om dit proces aan te zwengelen en tot een goed eind te brengen, zodat we op afgesproken data concrete resultaten hebben. “Daarbij werken we naast de vorm ook aan de inhoud, in de hoop dat dit tot iets leidt waar de sector baat bij heeft”, besluit de vakbond.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!