ROTTERDAM – Vanaf 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd veilig en betrouwbaar op de nieuwe manier. Enkel via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators kunnen bij de terminals terecht.
De invoering voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor containerlading uit Latijns-Amerika. Noord-Amerika volgt per 1 juli. Het aansluiten van bedrijven met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.
Deelnemende rederijen
Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.
Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n 950 verladers / expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de nieuwe veilige manier van werken.
Actief aansluiten
Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.
In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!