Clicky

zaterdag 23 november 2024 - 17:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
HomeMEER NIEUWSBedrijfsnieuwsZeeman en GoodShipping bundelen de krachten om CO2 transportuitstoot te verminderen

Zeeman en GoodShipping bundelen de krachten om CO2 transportuitstoot te verminderen

ALPHEN AAN DEN RIJN/AMSTERDAM – Zeeman, een vooruitstrevende Nederlandse retailer die actief is in acht Europese landen, heeft zich gecommitteerd om hun CO2-uitstoot door transport gedurende meerdere jaren te verminderen door een samenwerking aan te gaan met GoodShipping, de marktleider voor insetting oplossingen.

Samen impact vergroten

Van inkooppraktijken tot materiaal verbeteringen, Zeemans toewijding aan duurzaamheid is duidelijk zichtbaar in al hun bedrijfsactiviteiten. In hun structurele inzet om de impact op de planeet te verkleinen, richt Zeeman zich op het optimaliseren van het energieverbruik en het reduceren van CO2 in hun transport- en distributiemethoden. Om de CO2-voetafdruk van het transport verder te verminderen, is Zeeman in 2023 gaan samenwerken met GoodShipping.

GoodShipping is een Nederlands bedrijf en marktleider in het verminderen van transportemissies door middel van een concept dat carbon insetting wordt genoemd. De aanpak van GoodShipping faciliteert een fuelswitch van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen.

De samenwerking richt zich op het efficiënt verminderen van de CO2-uitstoot van hun zeevracht. Door over te stappen op een andere brandstof (fuel-switch) was kon Zeeman in 2023 alle uitstoot van Zeemans zeevracht van Bangladesh naar Rotterdam verminderen. Het doel van Zeeman is om de transportemissies in 2024 verder te verminderen door middel van de GoodShipping insetting service.

Arnoud van Vliet, manager MVO & Kwaliteit van Zeeman: “Het is onze missie om eerlijk basistextiel toegankelijk te houden voor iedereen. Met aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Bij Zeeman noemen we dat zuinig zijn. Zuinig is een typisch Nederlands woord dat zowel kostenbewust als zorgzaam betekent. Al jarenlang zetten we goede stappen om onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Ook de zeevracht proberen we steeds duurzamer te maken. Door het voller maken van de zeecontainers bijvoorbeeld, doordat we in Zuid- en Oost-Azië de ladingen slim bundelen in de haven. En door onze goederen vooral met het grootste type container te verschepen. De eerste gesprekken met GoodShipping vonden al plaats in 2018 het is mooi om te zien dat de samenwerking in 2023 tot stand is gekomen. Deze past goed in onze duurzame ambities.”

Bas Hoekstra, Directeur Supply Chain, Zeeman : “De samenwerking met FincoEnergies is een volgende stap in de vermindering van de CO2-uitstoot van onze Inbound Supply Chain. De fuelswitch opzet van Goodshipping stelt ons in staat om CO2e te reduceren zonder dat we iets hoeven te veranderen aan onze huidige vervoerders & logistieke operatie. Dit maakt het een zeer aantrekkelijke manier om snel vooruitgang te boeken op dit gebied. Tegelijkertijd volgen we nauwlettend de alternatieven die carriers bieden om onze voetafdruk verder te verkleinen.”

LEES OOK
Hof vernietigt vonnis in klimaatzaak tegen Shell

Rogier de Jager, Commercieel Directeur, FincoEnergies Carbon Management divisie: “We zijn erg trots op deze meerjarige samenwerking met Zeeman. Samen hebben we de uitstoot van hun zeevrachtzendingen gereduceerd, gebaseerd op het overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen voor maritiem transport over zee. We kijken ernaar uit om Zeeman de komende jaren verder te ondersteunen bij het verminderen van hun scope-3-emissies.”

Zeeman opende in 1967 zijn winkeldeuren en is sindsdien uitgegroeid tot de winkel bij uitstek voor kwalitatieve en verantwoord geproduceerde basics en textiel voor het hele gezin. Een assortiment baby- en kinderkleding, woontextiel, sokken en onder- en nachtmode, altijd voor de laagst mogelijke prijs. Nu, 57 jaar later, ontvangt Zeeman jaarlijks 70 miljoen klanten in ruim 1350 fysieke winkels in acht landen. Zeeman slaagt erin om de prijzen voor goede en goed geproduceerde artikelen laag te houden, door de bedrijfsvoering opmerkelijk eenvoudig te houden.

Al ruim tien jaar brengt Zeeman jaarlijks een verslag uit waarin uitgebreid wordt ingegaan op de stappen die het bedrijf zet op het gebied van duurzaamheid, en de dilemma’s die daarbij spelen. In de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat staat Zeeman als hoogste retailer genoteerd, op de negende plek.

GoodShipping stelt bedrijven in staat om directe klimaatimpact te realiseren door hun scope 3-emissies te verminderen. Als ‘s werelds toonaangevende duurzame vrachtinitiatief maakt GoodShipping een overstap mogelijk van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen via een innovatief concept genaamd carbon insetting.

Dit is gebaseerd op de ‘one atmosphere’-benadering – het concept dat alle CO2 in dezelfde atmosfeer wordt uitgestoten. Elke vervoerder die op biobrandstof rijdt, betekent een vermindering van de uitstoot van fossiele brandstoffen in de atmosfeer. Daarom maakt het niet uit welke vervoerder op biobrandstof rijdt. De onafhankelijke audit door een derde partij, GoodShipping’s Book & Claim methodologie en haar transparantie en ‘traceability’ zorgen ervoor dat de toezeggingen van de klant op het gebied van decarbonisatie worden nagekomen.

GoodShipping is er trots op deel uit te maken van FincoEnergies. Samen leveren we duurzame energieoplossingen om onze klanten te helpen bij de overgang naar een betere wereld.


Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:

Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.

Schrijf u nu in en mis niets meer!

MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Noorden wil dat Den Haag doorgaat met Lely- en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit het noorden van het land roepen Den Haag zaterdag in een advertentie in De Telegraaf...