Sinds de jaren 80 is het leasen van een auto flink gegroeid. Veel bedrijven kozen ervoor om hun personenauto’s en bedrijfsbussen niet meer aan te schaffen, maar te leasen. Waar het in de beginjaren voornamelijk zakelijke leasecontracten waren, is de vraag naar private lease de afgelopen jaren ook flink gestegen. Het afgelopen jaar is de totale leasemarkt gegroeid met 6,2%. Momenteel rijden er meer dan 1,3 miljoen leaseauto’s op de Nederlandse wegen. In dit artikel gaan we dieper in op de ontwikkelingen in de leasemarkt.
De eerste leasecontracten
In Nederland begon het leasen van een auto in de jaren 80. Grote bedrijven zochten oplossingen voor hun mobiliteitsprobleem waarbij zij zelf minimaal risico liepen. Voor het wagenparkbeheer werden aparte holdings opgericht. Hieruit ontstonden gespecialiseerde autoleasebedrijven, die vandaag de dag nog steeds de zakelijke markt bedienen.
Auto leasen of kopen
Waar het in de beginjaren niet meer dan normaal was om een nieuwe auto aan te schaffen, werden de voordelen van het leasen van een auto ook snel duidelijk. Het aanschaffen van één of meerdere auto’s is voor bedrijven een flinke investering. Niet altijd hebben ze de financiële middelen om dit op te hoesten. Door een auto te leasen, is er geen grote financiële investering nodig om het wagenpark te kunnen uitbreiden. Zorgen maken over onderhoud of verzekering hoeft ook niet meer. Dit zit allemaal in het contract.
Ontwikkelingen de laatste jaren
De laatste jaren is de leasemarkt flink ontwikkeld. Doordat de economie goed draait, is de vraag naar leaseauto’s groter. Steeds vaker krijgt een werknemer vanuit de werkgever een leaseauto aangeboden. Een leaseauto is een extra, soms noodzakelijk, goed dat een werknemer naast zijn loon krijgt. Voor veel werknemers is een leaseauto een reden om wel of niet voor een bepaalde werkgever te kiezen.
Nu is het wagenpark de laatste jaren flink veranderd. Waar eerst juist dieselauto’s, door de lage brandstofkosten, enorm populair waren, zijn het nu de elektrische auto’s. Door Europese emissiedoelstellingen moet het wagenpark in rap tempo vergroend worden. Vele autofabrikanten brengen elektrische auto’s op de markt. De overheid heeft het leasen van een elektrische auto interessant gemaakt bij leaserijders doormiddel van het hanteren van een lagere bijtelling.
Ook bedrijfsbussen en vrachtwagens moeten eraan geloven. Zo zijn vervuilende bedrijfswagens in veel grote steden niet meer welkom. De vraag naar elektrische bedrijfsbussen en vrachtwagens neemt ook zienderogen toe.
De verschillende leasevormen
Bij lease wordt er vaak gedacht aan zakelijke lease. Een meerjarig leasecontract dat een werkgever voor zijn werknemer afsluit, maar er zijn de laatste jaren tal van andere leasevormen ontstaan die enorm populair zijn geworden.
Private lease
In het begin waren het vooral werkgevers die voor hun werknemers een leasecontract afsloten. De behoeften voor het leasen van een auto onder particulieren nam enorm toe waardoor private lease ontstond. Voor leasemaatschappijen is de particuliere markt een heel interessante markt waar nog veel groei in zit. Voor particulieren is het relatief eenvoudig om tegen geringe maandelijkse kosten een auto te leasen. In plaats van forse investeringen te moeten doen, hebben ze met een maandelijks bedrag een nieuwe auto die volledig naar wens kan worden samengesteld.
Shortlease
Een andere leasevorm die de afgelopen jaren flink gegroeid is, is shortlease. Waar je bij een leasecontract een vast meerjarig contract aangaat, ga je bij shortlease een flexibel contract aan. In de constant veranderende markt is dit voor veel mensen een uitkomst. Zo is shortlease voor startende ondernemers een uitkomst. Waar zij bij een vast leasecontract financiële cijfers moeten overhandigen wat als starter niet altijd mogelijk is, kunnen ze vaak vrij eenvoudig een shortlease contract afsluiten. Het voordeel van shortlease is dat je een flexibel contract aangaat die elk moment op te zeggen is. Lukt het niet meer om aan de financiële verplichtingen te voldoen, wordt de auto in beslag genomen en eindigt het contract. Doordat bij shortlease voor jong gebruikte auto’s wordt gekozen in plaats van nieuw geleverde auto’s, is het risico voor de leasemaatschappij ook een stuk minder.
Ook onder particulieren is shortlease steeds populairder. Het nadeel van een private leasecontract is dat er bij vele leasemaatschappijen een registratie gedaan wordt bij het BKR. Dit heeft grote gevolgen voor wanneer iemand een hypotheek afsluiten wil. Met private shortlease heb je niet te maken met zo’n BKR-registratie.
Leasen iets voor jou?
De leasemarkt ontwikkelt zich in rap tempo. Door de groeiende economie, groeit ook de vraag naar auto’s en daarmee de leasemarkt. Leasen is vandaag de dag niet meer alleen weggelegd voor grotere bedrijven, ook particulieren kunnen eenvoudig een auto leasen. Liever iets meer flexibiliteit in je leasecontract? Dan is shortlease de ideale leaseconstructie. Meer weten over shortlease? Klik hier voor meer informatie over zakelijke shortlease. Ben je toe aan een nieuwe auto? Overweeg dan een (short)lease.
Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!