PARIJS – Een scenario waarin Schiphol niet langer fungeert als hub voor de luchtvaart, helpt niet om klimaatverandering tegen te gaan. Dat stelt topvrouw Marjan Rintel van KLM woensdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van luchtvaartconcern Air France-KLM. Zij reageerde daarmee op een vraag van milieuorganisatie Milieudefensie, die stelt dat de CO2-uitstoot van KLM juist zal toenemen in plaats van afnemen.
Milieudefensie stelde de vraag op basis van onderzoek door Breda University of Applied Sciences. Onderzoekers hebben becijferd dat de uitstoot van KLM met 6 procent stijgt tot 2030. Dat komt door de beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol. Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. “KLM stelt winst boven mensen en de planeet”, aldus de vraagstelster. “KLM moet begrijpen dat ze moet veranderen.”
“Ik begrijp de zorgen over klimaatverandering”, antwoordde Rintel. Maar volgens haar leidt het afschaffen van de hubfunctie van Schiphol juist tot een verplaatsing van het probleem. “Het laat de hoeveelheid uitgestoten CO2 niet afnemen, maar verplaatsen naar andere landen. Transferpassagiers zullen reizen via een ander vliegveld, en Nederlanders worden daartoe gedwongen als de verbindingen er niet meer zijn.”
Topman Ben Smith van Air France-KLM benadrukte tijdens de vergadering dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie “agressieve en ambitieuze” klimaatdoelstellingen nastreeft. Zo wil het concern tegen 2030 de CO2-uitstoot per gevlogen kilometer en vervoerde passagier met 30 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019.
Om dat doel te halen, besteedt Air France-KLM jaarlijks onder meer 2 miljard euro aan de aanschaf van stillere en schonere vliegtuigen. Ook is het concern volgens Smith de grootste afnemer van de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF.
Milieudefensie had vooraf aangekondigd met ruim honderd mensen naar Parijs af te reizen om de aandeelhoudersvergadering bij te wonen. De vergadering verliep gemoedelijk, totdat de vragenronde was afgerond. Enkele aanwezigen riepen daarna verschillende leuzen en hielden een spandoek omhoog.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!