DEN HAAG – PostNL verhoogt de tarieven voor het versturen van post vanaf juli, meldt het bedrijf bij de presentatie van zijn kwartaalresultaten. PostNL ziet dat mensen steeds minder brieven versturen. Zo lag de hoeveelheid post die het bedrijf verwerkte in de eerste maanden van dit jaar ruim 12 procent lager in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Tegelijkertijd heeft PostNL te maken met stijgende kosten.
“Dat samen legt een enorme druk op het handhaven van de postdienstverlening”, legt Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL, in een toelichting uit. “We vinden het niet leuk om consumenten met deze tussentijdse tariefwijziging te moeten confronteren. Het is echter nodig omdat we nog steeds vijf dagen per week de post bezorgen, maar er veel minder post is en de kosten almaar hoger worden.”
De prijs van een postzegel gaat per 1 juli met 5 cent omhoog tot 1,14 euro. De laatste keer dat de prijs omhoog ging was per 1 januari dit jaar. Toen ging de prijs van 1,01 naar 1,09 euro. Ook het versturen van brieven naar het buitenland wordt opnieuw duurder. Daarvoor geldt vanaf juli een basistarief van 1,80 euro in plaats van 1,75 euro. Verder gaat de prijs voor het sturen van een aangetekende brief met 1 euro omhoog.
Aanpassen postwet
PostNL heeft al langer last van het feit dat Nederlanders minder brieven versturen. Onder meer daarom pleitte het postbedrijf bij de presentatie van de jaarresultaten nog voor het aanpassen van de postwet. In plaats van vijf keer per week brieven te bezorgen, zou twee tot drie keer per week beter passen bij de behoefte van de consument, stelde topvrouw Herna Verhagen in februari.
Verhagen vertelt maandag dat er sinds de oproep eerder dit jaar een en ander op gang is gekomen. Zo hebben er de nodige gesprekken plaatsgevonden. “Met klanten, vakbonden, politici, het ministerie. Maar uiteindelijk is het de minister van Economische Zaken die de lead moet nemen in dit proces”, aldus de topvrouw.
Pakketten
PostNL boekte in het eerste kwartaal van dit jaar 765 miljoen euro omzet, tegen 783 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Het grootste deel van deze opbrengsten kwamen uit de verwerking van pakketten. In dat segment daalde de omzet, maar groeide het volume. Dat kwam met name door de groei bij de verwerking van internationale pakketten, die minder opleveren. Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!