DEN HAAG – Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) en transportbedrijf Joh. van der Haas vermoeden dat de Britten meer tijd nodig hebben om zich op de wijziging voor te bereiden. Ze verwachten dat de controles de komende weken toenemen.
“Ik denk dat ze per dag of week het percentage gaan opvoeren, terwijl nu al 100 procent zou moeten worden gecontroleerd”, zegt VGB-directeur Matthijs Mesken. “Dat is het bij lange na niet, eerder mondjesmaat. Dat horen we ook van onze Engelse collega’s. Voor nu zijn we daar alleen maar blij mee.”
Certificaat
De COV hoorde vanuit de vleessector nog geen enkele chauffeur die een fysieke controle moest ondergaan met zijn vrachtwagen. “Ze worden nu alleen soms gevraagd om een certificaat te laten zien, iets waar de Britten drie maanden geleden al mee zouden beginnen. En als dat niet in orde is, worden ze alleen gewaarschuwd en mogen ze alsnog doorrijden. Dus het is veel pragmatischer en coulanter dan dat het was vastgelegd”, vertelt beleidsmedewerker Ruben van Rooij.
Vijf vrachtwagens met planten van Joh. van der Haas hebben donderdag drie tot acht uur moeten wachten voor een controle, de andere twintig mochten doorrijden. “Het is een beetje hapsnap-beleid en de regels zijn onduidelijk. Bij de haventerreinen weet niemand waar de chauffeurs moeten zijn, dus dan duurt het allemaal langer. Maar los daarvan valt het tot nu toe mee”, zegt Jan-Paul van der Haas, directeur van het transportbedrijf.
Ondernemersvereniging evofenedex en de Nederlandse Zuivel Organisatie kregen nog geen belletjes vanuit de achterban over problemen. Zij weten niet of dit komt door een gebrek aan controles of het feit dat deze soepel verlopen.
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!