EINDHOVEN – Bleckmann, expert in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt de ‘go-live’ aan van een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem (ASRS) op zijn op zonne-energie werkende fulfilmentlocatie in Grobbendonk, België.
Het nieuwe geïntegreerde goederen-naar-persoon-systeem is een geïntegreerde Kardex AutoStore-oplossing met geautomatiseerde verpakkingslijn en biedt een gestroomlijnd alternatief voor traditionele stellingopslag. Het verkleint de voorraadvoetafdruk aanzienlijk en versnelt het ‘picken’ en verpakken.
Het nieuwe systeem is de nieuwste stap in de automatiseringsstrategie van Bleckmann, die tot doel heeft de schaarste aan arbeidskrachten aan te pakken en een nog soepeler fulfilmentproces te bieden.
Minder ruimte, meer snelheid
De nieuwe AutoStore gebruikt tot zeven keer minder ruimte dan traditionele palletstellingen om dezelfde hoeveelheid voorraad op te slaan. Hierdoor wordt de opslagcapaciteit vergroot, waardoor meer SKU’s (van meerdere klanten) tegelijkertijd kunnen worden opgeslagen en de kans op voorraadtekorten aanzienlijk wordt verkleind. Artikelen worden ook opgehaald door radiografisch bestuurde robots, waardoor tijd wordt bespaard doordat medewerkers niet langer handmatig producten hoeven te verzamelen.
De Kardex AutoStore maakt deel uit van een geïntegreerde oplossing die minimale menselijke tussenkomst vereist. Dit omvat een geavanceerd transportsysteem van dozenopzetters en een autonoom pakstation met hoogteverkleining van de dozen, wat het fulfilmentproces aanzienlijk stroomlijnt.
“Vanaf het moment dat een product de AutoStore binnenkomt totdat het in een doos het magazijn verlaat, is het slechts door één paar handen aangeraakt”, legt Stefan Schepers, Automation Specialist bij Bleckmann uit. “Hierdoor kunnen we de tijd tussen de ontvangst van een bestelling en het vertrek uit het magazijn met wel zestig procent verkorten.”
Een geïntegreerde oplossing
Door het arbeidsintensieve pick- en verpakkingsproces te automatiseren, kunnen de klanten van Bleckmann hun klanten onder meer latere sluitingstijden bieden voor levering de volgende dag. Deze omvatten intelligente vraagvoorspelling.
“Het AutoStore-systeem maakt de populairste artikelen automatisch beter toegankelijk, zodat ze sneller kunnen worden verzonden”, zegt Jens Hooyberghs, Automation Project Manager bij Bleckmann. “Het is ook mogelijk om het systeem vóór piek- en uitverkoopperioden te programmeren, zodat de best verkochte artikelen nog sneller beschikbaar zijn – waardoor kostbare tijd wordt bespaard tijdens die extra drukke momenten.”
Licht-uit logistiek
De overstap naar de AutoStore-oplossing heeft volgens Stefan nog veel meer voordelen: “Het nieuwe systeem verkleint de kans op pickfouten aanzienlijk”, vervolgt hij. “Het biedt ook uitzonderlijke flexibiliteit en schaalbaarheid. Dit betekent dat we kunnen beginnen met een basisopstelling en deze kunnen uitbreiden wanneer klanten extra capaciteit nodig hebben – bijvoorbeeld tijdens de Black Friday-periode – zonder de lopende bedrijfsvoering te verstoren.”
Een ander voordeel van het AutoStore-systeem is het lage energieverbruik. Tien robots op het werk gebruiken evenveel energie als één stofzuiger. Omdat de robots in het donker kunnen werken, kan er ook energie worden bespaard door de magazijnverlichting uit te schakelen.
Bleckmann is momenteel bezig met het onboarden van zijn eerste klant op het AutoStore-systeem en zal de resultaten van dit proefproject de komende maanden nauwlettend volgen. “Op basis van de uitkomst van deze pilot zullen we de kwaliteits- en efficiëntiewinsten evalueren die de oplossing mogelijk maakt”, besluit Jens.
“We zijn enthousiast over de potentiële productiviteitsvoordelen en de mogelijkheden voor groei zijn enorm. Kardex AutoStore lijkt een belangrijke bondgenoot te worden bij het veiliger, groener en efficiënter maken van onze activiteiten.”
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de transportsector!
Abonneer u gratis op een van onze nieuwsbrieven:
Nieuws: Dagelijks rond lunchtijd ontvangt u een overzicht van het laatste nieuws uit de transportsector.
Business: Elke vrijdag rond 12.00 uur brengen wij u het belangrijkste business-gerelateerde nieuws.
Schrijf u nu in en mis niets meer!